Saturday, November 24, 2012

Tasik Kenyir ~ Lawatan Tahunan GPJ 2012

Baru baru ini ahli pemancing Gang Plekong Jorang telah sekali lagi dengan jaya nya manganjurkan trip memancing ke Tasik Kenyir yang disertai olih hampir 20orang ahli. Sungguhpun trip kali ini ada lah merupakan trip yang paling Panas sekali sepanjang lawatan lawatan kami yg terdahulu. Tasek Kenyir yang dengan keluasan tadahan air seluas 38,000 hektar pastinya merupakan tempat paling sesuai bagi pembiakan ikan air tawar. Semasa musim tengkujuh apabila hujan turun hampir setiap hari, segala spesis ikan mudah untuk dipancing, kalau di ikutkan diatas kajian yang telah dijalankan ianya menunjukan bahawa terdapat 300 spesies ikan air tawar yang terdapat di tasek ini. Kewujudan batang batang pokok kayu mati yang menganjur disekeliling tasik menjadikan kawasan ini tempat pembiakan yang sesuai kerana alga yang tumbuh pada batang-batang dan dahan mati menjadi sumber utama makanan bagi kebanyakan jenis ikan. Namun begitu, sebilangan besar ikan ini akan hidup membiak dimuara muara sungai yang mengalir ke Tasik Kenyir kerana terdapat banyak nya sumber makanan di situ. Dan menurut kajian dan pemerhatian yang di buat oleh Jabatan Perikanan, Spesis ikan seperti Lampam Sungai, Lalang, Parang, Kawang, Terbul dan Sebarau akan tertumpu didalam air di sekeliling pokok mati. Tasik Kenyir sememangnya terkenal sebagai syurga memancing ikan dan beberapa batang sungai yang menjadi tempat pembiakan ratusan spesies ikan seperti Kelisa, Kelah, Toman, Baung, Sebarau, dan Lampam dan antara sungai-sungai dan tempat memancing yang menjadi kegemaran ialah di Sungai Cacing, Sungai Pertang, Sungai Leban, Sungai Petuang, Sungai Saok, Sungai Kiang dan Banyak Lagi. Selain daripada aktiviti memancing, Photography dan Bird watching ada lah juga merupakan aktiviti yang harus bagi mereka yang melawat Tasik Kenyir selain daripada mandi manda di air air terjun yang banyak terdapat di Tasik Kenyir.
(Antara ahli ahli yang terlibat)
(Lokasi pokok pokok mati yang menjadi pebret penkaster penkaster)
(Salah satu alur air yang begitu kering akibat kemarau dimusim Tengkujuh)
(Antara Houseboat yang memberikan pengkhidmatan di Tasik Kenyir)
(Antara spesis yang dinaik kan oleh En.Zoidin yang di C&R kembali diatas faktor saiz)
( Nama pun Dah Tok Lampam ~ Dalam diam dia naik kan 50 ekor lampam tanpa pengetahuan orang sebab dia je yang berembun )
(Adakah Joe yg menaikan Lampam terbesar pada hari itu?...Hanya Tok Lampam yang ada Jawapan nya)
(Koleksi yang menjadi santapan sepanjang 3 hari di Tasik Kenyir)
(Boathouse En.Safuri atau Puna yang kami diami selama 3 hari 2 Malam begitu selesa dan bersih)
(Ruang Makan & Rehat yang Luas dan bersih)
(Makan Time)
( Tok Lampam bersama Skipper yang handsome & Peramah)
( Tiga antara Lima biji Speedboat yang dibawa bersama untuk merempit)
(Tarikan Utama ~ Air Terjun Lasir yang menjadi tempat bermalam kita di hari kedua)
(Berehat dan mandi manda dilubuk bawah ~ jeram air terjun Lasir)
(Jambatan Gantung)
(possing lu skali)
(Sempat jugak Fly di lubuk bawah air terjun lasir ~ Memang best)
(Berjumpa dengan Tok Ujang kartunis yang juga merupakan Duta Tasik Kenyir, beliu salah sorang Otai Caster dan penaung Lubuk.net yang kebetulan berada di Tasik Kenyir selama 4 hari 3 malam bagi menjaya kan MCT2011 ~ Monsoon Casting Tournement)
( Otai Ujang a/k Tok Ujang a/k Ujang Budak minang a/k Penaung Lubuk.net)
(Jey Caster terpaksa membottom di lubuk bawah kerana kepanasan)
(Guru tahap Gabang ~ Otai Rozie Caster yang tak senang diam kerana kepanasan)
( Sessi membottom malam ~ Ini lah acara kelemahan hamba ages factor) Apa apa pun Tasik Kenyir sentiasa menjanji kan sesuatu pengalaman yang tak dapat diduga akal dan pengalaman ini lah yang sentiasa dicari oleh pemacing pemacing tegar seperti kami dan yang pastinya komplot terdekat akan diuruskan segera untuk kembali ke Tasik Kenyir.

1 comment:

Unknown said...

harap harap tournament kali ini lebih mencabar

Mooonson casting tournament 2014